streda 16. augusta 2017

Divergencia (Veronica Roth), film alebo kniha?

Milí čitatelia dnes sa budeme venovať knihe Divergencia. 

Túto knihu mi odporučil brat, za čo mu ďakujem, lebo ma naozaj chytila. Najskôr mi však pripomínala Hry o život, ale časom sa podobnosť strácala. Ako už je zrejmé, tentokrát sa ponoríme do ríše sci-fi.


Hlavnou hrdinkou príbehu je mladé dievča Beatrice, ktoré žije vo svete rozdelenom na 5 frakcií - Sebazaprenie, Otvorenosť, Informovanosť, Harmónia, Neohrozenosť. Nielen každá z frakcií má svoje pravidlá a špecifiká, ale aj ich obyvatelia. Tento svet stvárňuje spôsob, ktorým by sa dalo naše aktuálne rozdelenie upraviť. Dnes svet funguje na rozdelení do štátov, kontinentov a pod., v diele Divergencia je svet rozdelený na základe vlastností, ktoré ľudia považujú za zdroj zla a konfliktov. Ako príklad možno uviesť Otvorenosť, ktorá si cení najviac úprimnosť a podľa ktorej za všetko zlo  môžu ľudské klamstvá.

Beatrice je zmätená, žije vo svojej frakcii no časom sa musí rozhodnúť či v nej chce ostať navždy s rodinou a priateľmi alebo zmeniť svoj život a všetkých opustiť. Toto rozhodnutie je konečné a nemenné.

Otázkou však ostáva čo sa stane ak sa jedna z frakcií rozhodne získať vládu nad svetom.

V knihe sú veľmi pekne popísané aj myšlienkové pochody Beatrice, takže sa dá ľahko vžiť do jej roly. Opisy okolia sú dostatočné a zároveň nebrzdia dej. (osobne nemám rada dlhé opisy miestností, ľudí a pod.) Dej je pútavý, svojim spôsobom aj jedinečný, avšak sú v ňom atribúty typické pre sci-fi literatúru. Objavujú sa rôzne zápletky, či už milostné, existenčné, povahové, prekvapivé zvraty, postupne sa odhaľujúce skutočnosti čo drží čitateľa v pozore a napätí.

Ja osobne hodnotím túto knihu nadpriemerne dobre a nakoľko neholdujem sci-fi žánru, bola som milo prekvapená ako ma kniha chytila a bavila. Odporúčam ju najmä tínedžerom a mladým dospelým ale úprimne si myslím, že by mohla zaujať aj staršie vekové kategórie.

Film alebo kniha?


Ešte na záver by som chcela skúsiť porovnať film a knihu, avšak to sa porovnať nedá. Nechcem pôsobiť príliš kriticky, ale film vôbec nevystihuje podstatu príbehu. Čo ma hneď na prvý pohľad upútalo boli rozličnosti už len vo výzore hlavných postáv, ktoré nezodpovedali opisu v knihe. Taktiež niektoré priestory a scény sa neriadili pôvodným príbehom. Úprimne priznávam, že som ten film videla asi do polovice, lebo sa to nedalo dopozerať. Bolo to príšerne nudné, s nesympatickými hercami, bez nápadu a ako som opísala s množstvom chýb. Pozerala som to schválne po dočítaní knihy aby som to  vedela čo najlepšie porovnať, ale film bol jednoducho obrovské sklamanie. Vlastne by ma zaujímalo, či by nezainteresovaný človek, ktorý nečítal knihu dokázal ten film správne pochopiť. Mne osobne tam chýbalo aspoň načrtnutie myšlienok Beatrice.

Trailer:


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára